10 tipp a hatékony munkavégzés elősegítéséhez
1. Időgazdálkodás
Fontos, hogy a rendelkezésünkre álló munkaidőt megfelelően osszuk be. Az előttünk álló feladatokat érdemes napi és heti szinten is priorizálni. Hasznos, ha egyszerre csak egy dologba fogunk bele, és ha van rá mód, egy feladatra fordítsuk a teljes figyelmünket. Ezzel a módszerrel könnyebben és gyorsabban be tudjuk fejezni őket.
2. Hatékony kommunikáció
A kommunikáció legyen világos és célzott, az üzeneteket röviden és tömören fogalmazzuk meg. Elegendő csak a szükséges, új információkat átadnunk, így időt takarítunk meg magunknak és másoknak is. Ha egy feladat elvégzésére kérünk valakit, az legyen egyértelmű - ez vonatkozik a határidőre is. Figyeljünk rá, hogy attól a munkatársunktól kérjük a feladat elvégzését, aki alkalmas erre.
3. Megfelelő munkakörnyezet
Egy jó munkakörnyezetnek sok ismérve van. A bútorok, fények, levegő minősége és a zajszint mind hozzájárulnak a kényelmes, illetve a kényelmetlen munkakörülmények alakításához. Az ergonomikus irodabútorok mellett arra sem árt figyelni, hogy az asztalunkon ne vonja el semmi a figyelmünket a munkavégzésről. Bár nem minden körülmény alakításába van beleszólásunk, a hatékony munkavégzést biztosan elősegíti egy jól szellőző, világos helyiség.
4. Szünet
Munkavégzés közben időnként iktassunk be egy-egy 10 perces szünetet, hogy pihentessük a szemünket és az elménket. Mindenki számára megterhelő hosszú órákon keresztül koncentrálni, de ha rövid időre felfüggesztjük a munkavégzést, egy kis szusszanás után frissebben térhetünk vissza a feladatainkhoz.
5. Egészséges életmód
A megfelelő táplálkozás és a folyamatos folyadékbevitel szintén fontos tényező a teljesítmény szempontjából. Természetesen a rendszeres testmozgás is segít testi és lelki egészségünk fenntartásában.
6. Feladatok delegálása
Ha van rá lehetőség, a feladatok delegálása is támogat minket a ránk háruló munka hatékony elvégzésében. Érdemes átgondolni, hogy egy kevésbé elfoglalt munkatársunk át tudná-e venni feladataink egy részét.
7. Visszajelzések, önértékelés
Kérjünk visszajelzést feletteseinktől, kollégáinktól a munkánkra vonatkozóan! Kérdezzük meg, miben tudnánk még fejlődni, mit lenne érdemes máshogy csinálni abból a célból, hogy felgyorsítsuk a folyamatainkat. Gondoljuk át mi magunk is, milyen lehetőségeink vannak a továbblépésre, hogy még hatékonyabban tudjuk ellátni feladatainkat.
8. Feladatok automatizálása
Manapság sokféle szoftver létezik, amelyek támogatást jelenthetnek a munkánkban. Ha automatizálni tudjuk egyes folyamatainkat, azzal felgyorsíthatjuk az elvégzésüket. Számos projekt-, és időmenedzsmentet segítő alkalmazás elérhető, amelyekkel átláthatóbbá tudjuk tenni mindennapjainkat.
9. Kérj segítséget
Nem minden feladatot lehet egyedül elvégezni. Merjünk segítséget kérni, ha elakadtunk, vagy ha mások bevonásával hamarabb és jobban megoldható az adott feladat!
10. Munka-magánélet egyensúlya
Nagyon fontos arra figyelni, hogy a munkavégzés és a magánéletünk között meg tudjuk tartani a megfelelő egyensúlyt. Ha a mérleg a munka felé billen, és emiatt kevesebb időnk és energiánk marad a magánéletünkre, az hosszabb távon gyengíti a munkahelyi teljesítményünket. Ha pedig a magánéletünknek szentelünk túl nagy hangsúlyt, akkor rosszabbul teljesíthetünk a munkahelyen, hiszen a gondolataink máshol járhatnak. Nem mindig könnyű megtalálni a megfelelő egyensúlyt, ám érdemes erre figyelmet szentelni, mivel ez a tényező elengedhetetlen a kiegyensúlyozott életvitelhez.